Zo word je gevonden op linkedin
Dagelijks zijn er 611.000 Nederlanders actief op LinkedIn. Een platform dat door organisaties en recruiters gebruikt wordt om de juiste medewerkers te vinden! Belangrijkste tip: zet in linkedin in om een baan te vinden
De basis:
- Zorg voor een professionele profielfoto
- Wees beschikbaar, laat weten dat je werkzoekend bent. Dit doe je heel simpel door het trefwoord ‘beschikbaar’ in de kopregel en samenvatting van je profiel te zetten. Recruiters zoeken hier namelijk ook op. Zet er ook bij per wanneer je kunt en in welke regio je wilt werken
- Vul je profiel in: zorg ervoor dat je huidige functie altijd is ingevuld. Ook als je momenteel werkzoekend bent dan vul je daar gewoon in welke functie je ambieert en zet je erachter ‘beschikbaar
- Wees positief: laat je positieve instelling zien
- Ga netwerken: bouw een goed netwerk op, leg contact met mensen die interessant voor jou zijn. Als je iemand wil linken schrijf er dan een persoonlijk bericht bij waarom je dat graag wil. Eventueel kun je eronder zetten: “ps. ik ben opzoek naar een baan”
- Wees pro-actief: Zie je een leuke vacature, kijk dan eerst eens of je misschien al connecties hebt bij dat bedrijf. Mocht dat zo zijn dan kun je die persoon laten weten dat je gaat solliciteren, misschien kan hij of zij dan en goed woordje voor je doen.
- Volg bedrijven: Volg bedrijven waarvoor je zou willen werken. Reageer op berichten of geef af en toe een like. Recruiters kijken vaak eerst binnen het eigen netwerk dus zo maak je mee
Verplaats je in de HR adviseur of de recruiter die op zoek is naar geschikte kandidaten voor zijn vacatures. Welke woorden zijn belangrijk? Deze trefwoorden kun je van de website halen of uit de functieomschrijving
Essentieel om gevonden te worden: verwerk de juiste zoekwoorden in je profiel!
- Zorg voor een goede headline! Het begint bij de titel die je jezelf geeft. Je hoeft niet te liegen, maar alleen je officiële functienaam is wel erg karig. Vertel iets meer dan dat, bijvoorbeeld ‘marketing van maatschappelijke projecten' of ‘adviseur arbeidsmarktcommunicatie'. Verwerk in de titel een aantal zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden.
- Noem de zoekwoorden op in je samenvatting/info: je legt in enkele zinnen uit wat jij met deze zoekwoorden te maken hebt
- Onder vaardigheden kun je je zoekwoorden gewoon opsommen.
- Laat je je zoekwoorden terugkomen in je ervaringen en opleiding. Zo maak je je profiel geloofwaardig en nog beter vindbaar. Is arbeidsmarktcommunicatie jouw ding, vertel dan welke resultaten je op dit gebied hebt geboekt.
Op deze manier met je profiel aan de slag gaan, is meteen een goede manier om helder te krijgen hoe je jezelf tot nu hebt ontwikkeld en welke kant je op wilt met je loopbaan. Vervolgens kun je je profiel gebruiken als richtinggevend document voor al je
Veel succes!